ΜΕ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΑΜΕΡΙΚΑΝΩΝ, ΝΤΟΡΑΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΑΚΟΥ «ΚΑΤΕΒΗΚΕ» ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ!

Σάλο και απίστευτες όσο και ετερόκλητες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η απόφαση να «κατέβει» η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου «Ισορροπία του Nash», η οποία βασίστηκε και σε αποσπάσματα του βιβλίου του Σάββα Ξηρού, μετά από πρωτοφανείς για τα καλλιτεχνικά δρώμενα της χώρας παρεμβάσεις

τόσο των οικογενειών των θυμάτων της 17Ν όσο και της αμερικανικής πρεσβείας!

Το Εθνικό Θέατρο με ανακοίνωσή του «πήρε πάνω του» την απόφαση, ωστόσο είναι πλέον… κοινό μυστικό πως ο διευθυντής του αλλά και το ΥΠΠΟ δέχτηκαν μπαράζ… τηλεφωνημάτων από το νέο πρόεδρο της ΝΔ, τη Ντόρα Μπακογιάννη αλλά και την αμερικανική πρεσβεία (!) προκειμένου να οδηγηθεί στη συγκεκριμένη απόφαση.

Στην ανακοίνωση το Εθνικό Θέατρο αναφέρει:

«Η παράσταση Ισορροπία του Nash που παίζεται στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου ξέφυγε από τον καλλιτεχνικό της στόχο και μοιάζει, χωρίς να το επιδιώκει, να εξαντλεί τις αντοχές μιας κοινωνίας. Έγινε αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης σε μια δύσκολη συγκυρία και παρερμηνεύτηκε η ιδεολογική της πρόθεση. Δέχτηκε τη σκληρή και απολύτως δογματική κριτική ανθρώπων που, ως επί το πλείστον, δεν την έχουν παρακολουθήσει.

Ενώ το βασικό της μήνυμα είναι πως καμία ιδέα δεν δικαιούται να αφαιρέσει ανθρώπινη ζωή, η παράσταση οδήγησε, ερήμην της, στο αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, προξενώντας περισσότερο πόνο παρά προβληματισμό. Τέλος, ενεργοποίησε αντιδράσεις ακραίων κύκλων, που έφτασαν στο σημείο να εκφράζουν απειλές για τη σωματική ακεραιότητα του κοινού, των καλλιτεχνών και των εργαζομένων του Εθνικού Θεάτρου.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες θεωρούμε ότι η συνέχιση της παράστασης θα καλλιεργήσει τη στρεβλή εντύπωση ότι το Εθνικό Θέατρο, αντί να προβάλει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και το γόνιμο προβληματισμό, στηρίζει εγκληματίες για πάντα καταδικασμένους στη συνείδηση του ελληνικού λαού.

Για τους παραπάνω λόγους επιλέγουμε να σταματήσουμε τις παραστάσεις του έργου Ισορροπία του Nash, χωρίς επ’ ουδενί να παραιτούμαστε από το δικαίωμα, τώρα και στο μέλλον, της ελεύθερης καλλιτεχνικής έκφρασης, όπως οφείλουμε να κάνουμε ως Εθνικό Θέατρο».

«ΑΔΕΙΑΖΕΙ» ΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ Δ/ΝΤΗ ΤΟ Δ.Σ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

Την ίδια ώρα και με νεότερη ανακοίνωση το Δ.Σ του θεάτρου «αδειάζει» τον καλλιτεχνικό δ/ντή του επικαλούμενο τον Αισχύλο και κάνοντας λόγο «για αδιανόητη επίθεση που υφίσταται η τέχνη».

Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής:

“Το Θέατρο είναι τόπος ελεύθερης έκφρασης και  ελεύθερου διαλόγου. Κατανοούμε τη δύσκολη θέση στην οποία βρέθηκε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής και την αγωνία του μήπως συμβεί κάτι έκρυθμο στο κοινό, τους ηθοποιούς και τους συντελεστές της παράστασης η «Ισορροπία του Nash», αλλά πιστεύουμε ότι έπρεπε να ολοκληρώσει τον κύκλο της και διαφωνούμε με το κατέβασμα του έργου. Μα πιο πολύ απ’ όλα θέλουμε να εκφράσουμε δημοσίως την αγωνία μας γι’ αυτή την αδιανόητη επίθεση που υφίσταται η τέχνη τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας.

Κάποιοι επιθυμούν να μας ρίξουν σ’ ένα βαθύ συντηρητισμό και μάλιστα σε μια στιγμή που γύρω μας καταρρέουν όλα τα αυτονόητα. Εξαφανίζεται πλέον και η απλή λογική: από πού κι ως πού όταν ο καλλιτέχνης μιλάει για ένα θέμα και το ερευνά, σημαίνει ότι το αγκαλιάζει και το ενστερνίζεται;  Από πότε υπάρχουν στην τέχνη θέματα ταμπού; Θα ‘πρεπε να διαγραφούν λαμπρά κομμάτια από τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, το θέατρο, αν υπερίσχυε αυτή η αόρατη λίστα απαγορεύσεων!

Ο Αισχύλος θα περνούσε πολύ άσχημα, αν ήταν σύγχρονός μας, επειδή είχε την τόλμη στους “Πέρσες” να εστιάσει στον πόνο και στο θρήνο των εχθρών και μάλιστα λίγα χρόνια αφότου αυτοί είχαν κατακάψει τη χώρα του. Πολεμιστές από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας ζούσαν ακόμη όταν πρωτοανέβηκε η παράσταση. Κι απ’ ότι ξέρουμε δεν απειλήθηκε η σωματική του ακεραιότητα.

Η τέχνη οφείλει να φιλοξενεί τη φωνή των αδικημένων αλλά και των αδικούντων. Αλλιώς δεν θα ‘πρεπε να ανεβαίνει κανένα έργο του Σαίξπηρ.”

O… πόλεμος ανακοινώσεων έχει μεταφερθεί στα «χαρακώματα» του διαδικτύου, με τους κάθε λογής Γεωργιάδηδες να χαιρετίζουν την πρωτοφανή απόφαση που αν μη τι άλλο πιστοποιεί το πόσο «αποικία» είμαστε!!!

Ειρήνη Παπουτσή

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΗΜΕΡΩΝ