Είτε από βιβλία ιστορίας, είτε από εκδρομές σε μουσεία, είτε από τα Ancient Memes, λίγο ως πολύ όλοι έχουμε δει και θαυμάσει αρχαία ελληνικά γλυπτά, θεότητες με κεραυνούς, μάχες σε ζωφόρους, γλυκές κόρες και γυμνασμένους κούρους. Το μάτι, είτε πονηρό είτε συνετό, πάντα έπεφτε και στα αχαμνά των αντρικών αγαλμάτων, με τη στατιστική να λέει χωρίς να σφάλλει ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των αντρικών μορφών έχουν μαλαπέρδα μικρή και χωρίς στύση, ακόμα και αν το κορμί από πάνω είναι αλαβάστρινο και φέτες.
Ο κύριος καθηγητής και ειδήμων σε ζητήματα κλασικής τέχνης Andrew Lear, εκ Harvard ορμώμενος, μας εξηγεί ότι δεν είναι να απορεί κανείς με τις minimal μαλαπέρδες των αντρικών μορφών των αγαλμάτων, καθότι “η μετριοπάθεια ήταν βασικό στοιχείο του ιδεώδους ανδρισμού”. Έτσι, όπως βλέπετε και παραπάνω, ήταν απόλυτα λογικό θεότητες, ήρωες και αθλητές να ποζάρουν με six-pack και μικρό μόριο. Στον αντίποδα, οι φαλλοί ήταν μεγάλοι στους σάτυρους, και κυριολεκτικά και μεταφορικά, στους μέθυσους, στους λάγνους ανθρώπους χωρίς αναστολές αλλά και στους γέροντες (μάλλον δε βγήκε από δω το “άσπρα μαλλιά στην κεφαλή, κακά μαντάτα στη ψωλή” ‘η μάλλον τα κακά μαντάτα είναι αρκετά υποκειμενικό).
Τεκμήρια για αυτούς τους ισχυρισμούς μπορεί κανείς να βρει κανείς και στη λογοτεχνία της εποχής, με τον Αριστοφάνη, στο έργο του “Νεφέλες”, να συμπεριλαμβάνει το μεγάλο μόριο μαζί με το ωχρή χροιά του δέρματος, τις πολλές άσεμνες πράξεις και το μικρό θώρακα στα χαρακτηριστικά των μη αθλητικών Αθηναίων νέων.
Η blogger της ιστορίας της τέχνης Ellen Oredsson αναφέρει πως ο ιδανικός ανήρ στην Αρχαία Ελλάδα ήταν συνετός και ιντελεκτουέλ και μπορούσε να είναι μια χαρά λειτουργικός στο κομμάτι των σεξουαλικών επιδόσεων με μικρότερο και οικονομικότερο μέγεθος από εκείνο των άσεμνων και ανευλαβών πλαδαρών Σατύρων.
Ο κύριος καθηγητής Andrew Lear επανέρχεται και συνοψίζει ότι οι ιδέες περί μεγέθους των ανδρικών μορίων δε σχετίζονται σαφώς με την αισθητική ή την πραγματικότητα, καθότι και ένα μικρό πουλί μπορεί να κάνει τη δουλειά του και ένας σώφρων άνδρας να την έχει αντίσκηνο. Εικάζει, μάλιστα, πως, ανεξαρτήτως του γιατί ακριβώς τα μόρια απεικονίζονταν μικρά στην Αρχαία Ελλάδα, η στροφή στο μέγεθος έχει να κάνει με την υποβολή των ανδρών στην ίδια διαπόμπευση του σώματος που υφίστανται και οι γυναίκες.