Χρησιμοποιώντας υπέρυθρη απεικόνιση πάνω στο αριστούργημα «Μπλε δωμάτιο» του Ισπανού πασίγνωστου ζωγράφου, οι εμπειρογνώμονες τέχνης και οι συντηρητές έργων της Phillips Collection στην Ουάσιγκτον κατάφεραν να αποκαλύψουν έναν ακόμα πίνακα, κρυμμένο κάτω από το μπλε φόντο του γνωστού του έργου.
Οπως ανακοίνωσαν οι ερευνητές, πρόκειται για έναν σκεπτικό άνδρα που φορά παπιγιόν και στηρίζει το κεφάλι του πάνω στο δεξί του χέρι.
Η γυναίκα που εμφανίζεται γυμνή να κάνει μπάνιο στο «Μπλε δωμάτιο», κρύβει από κάτω της τον άνδρα ο οποίος έχει δημιουργήσει πολλές απορίες στους ειδικούς που θα συνεχίσουν τις έρευνες τους για να λύσουν το μυστήριο. Ο Πικάσο δημιούργησε τον συγκεκριμένο πίνακα κατά τη διάρκεια της γνωστής Μπλε περιόδου, όπου ζούσε στο Παρίσι. Οι πίνακες που ζωγράφισε ο Ισπανός καλλιτέχνης κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου χαρακτηρίζονται φυσικά από διάφορες αποχρώσεις του μπλε, ενώ συμβολίζουν τη συναισθηματικά φορτισμένη ζωή του Πικάσο.
Ο άνδρας που εμφανίζεται σε οριζόντια στάση, κάτω από την γυμνή κοπέλα που είναι το κεντρικό θέμα του γνωστού πίνακα που δημιουργήθηκε το 1901, έχει σκεπτικό ύφος, φοράει σακάκι και παπιγιόν, ενώ στηρίζει το γενειοφόρο πρόσωπο του πάνω στο δεξί του χέρι, το οποίο μάλιστα κοσμείται από τρία δαχτυλίδια. Δια γυμνού οφθαλμού φυσικά δεν είναι δυνατόν να ξεχωρίσει κάποιος τη φιγούρα του μυστηριώδους άνδρα, ωστόσο η εξελιγμένη τεχνολογία που χρησιμοποίησαν οι ερευνητές κατάφερε να την… φέρει στην επιφάνεια.
Οπως δήλωσε η συντηρήτρια Πατρίσια Φαβέρο: «Είναι πραγματικά μια από τις στιγμές που κάνουν αυτή τη δουλειά μοναδική και εντυπωσιακή. Βέβαια, η ανδρική φιγούρα που ανακαλύψαμε μας οδήγησε σε ακόμα παραπάνω απορίες. Θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε πάνω στον πίνακα, κάνοντας νέες έρευνες για να λύσουμε το μυστήριο.»
Η τεχνική ανάλυση του πίνακα αποδεικνύει πως το πορτρέτο του άνδρα πίσω από το «Μπλε δωμάτιο» είχε πιθανότατα ζωγραφιστεί λίγο καιρό πριν ολοκληρωθεί το υπόλοιπο έργο. Σύμφωνα με την επιμελήτρια Σούζαν Μπέχρεντς Φρανκ: «Οταν ο Πικάσο είχε μία ιδέα, ξέρετε, έπρεπε να κάτσει κάτω και να την υλοποιήσει. Αυτό σημαίνει πως μια πιθανή, απότομη έμπνευση μπορεί να τον ώθησε να ζωγραφίσει πάνω σε έναν ήδη έτοιμο πίνακα. Αλλωστε δεν μπορούσε να αντέξει οικονομικά την αγορά καμβάδων, κάθε φορά που του ερχόταν κάτι καινούργιο στο μυαλό. Μάλιστα αρκετές φορές εργαζόταν και πάνω σε χαρτόνια, αφού οι καμβάδες ήταν αρκετά ακριβοί.»
Το «Μπλε δωμάτιο» αποτελεί μέρος της Phillips Collection από το 1927, ενώ από το 1954 και μετά οι συντηρητές άρχισαν να υποπτεύονται πως κάτι κρύβεται πίσω από το διάσημο έργο, καθώς οι πινελιές σε αρκετά σημεία ήταν σχετικά «μπερδεμένες». Το 1990 μια ακτινογραφία του πίνακα απέδειξε πως η επιφάνεια του καμβά δεν ήταν κενή όταν άρχισε η δημιουργία του πίνακα, ωστόσο η εικόνα ήταν ασαφής.
Αυτό που μένει να αποδειχτεί, είναι αν ο Πικάσο θέλησε να συνθέσει τους δύο πίνακες δημιουργώντας ένα μυστηριώδες έργο, ή αν απλά χρησιμοποίησε τον ένα ως καμβά για τον επόμενο. Οι νέες έρευνες που θα πραγματοποιηθούν πιθανότατα να καταλήξουν σε ένα πιο συγκεκριμένο αποτέλεσμα.
Δείτε τον άνδρα που «κρύβεται» κάτω από το «Μπλε δωμάτιο» του Πικάσο:
iefimerida.gr