Ένα μικρό κομμάτι παπύρου άναψε φωτιά στις αρχαιολογικές και τις θεολογικές κοινότητες, εξαιτίας του συμπεράσματος που βγαίνει -από αυτά που γράφει, και που είναι ότι ο Ιησούς μπορεί να είχε παντρευτεί…
Ο πάπυρος που ονομάστηκε “Το Ευαγγέλιο της συζύγου του Ιησού,” αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά το 2012 από την Karen L. King, ιστορικό του Harvard Divinity School.
Σχεδόν αμέσως, δέχτηκε επιθέσεις με ισχυρισμούς ότι το τεχνούργημα ήταν απλώς μια κακή πλαστογραφία, και έτσι μια ομάδα ερευνητών από το Harvard, το MIT, το Princeton, το Columbia και το πανεπιστήμιο Macquarie της Αυστραλίας εργάστηκαν από τότε για να αξιολογήσουν την αυθεντικότητα του παπύρου, το μελάνι, το στυλ γραφής και την καλλιγραφία του.
Την Πέμπτη, δημοσίευσαν τελικά τα συμπεράσματά τους: Ο πάπυρος είναι «ένα αρχαίο έγγραφο, που χρονολογείται μεταξύ του έκτου έως τον ένατο αιώνα μ.Χ.”
“Το πρώτο πράγμα που εξετάσαμε ήταν αν κάποιος το τροποποίησε” δήλωσε ο Timothy Μ. Swager, καθηγητής χημείας στο MIT, που εξέτασε το μελάνι. “Και δεν υπάρχει καμία απολύτως απόδειξη για αυτό. Θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο, αν όχι αδύνατο.”
Το κομμάτι του πάπυρου περιέχει τη φράση “Ο Ιησούς τους είπε, «Η γυναίκα μου …»” Υπάρχει επίσης αναφορά σε μια Μαρία, που «θα είναι σε θέση να είναι μαθήτριά μου.»
Αυτή η αναφορά στον πάπυρο σημαίνει ότι ο Ιησούς ήταν πραγματικά παντρεμένος; Καθόλου. Η μελέτη του Χάρβαρντ απλώς επικεντρώθηκε στην αυθεντικότητα του κομματιού και όχι στο περιεχόμενό του. Επειδή το έγγραφο είναι αρχαίο, δεν σημαίνει ότι λέει μια αληθινή ιστορία. Υπάρχει επίσης η πιθανή ερμηνεία ότι ο Ιησούς μπορεί να μιλούσε μεταφορικά. Καθ ‘όλη την Καινή Διαθήκη, η εκκλησία αναφέρεται ως “η νύφη του Χριστού”, που σημαίνει ότι η φράση “η γυναίκα μου” θα μπορούσε να ήταν μια αθώα αναφορά στους ακόλουθους του Ιησού.
Η Karen L. King είχε υποστηρίξει από την αρχή ότι ο πάπυρος είναι σημαντικός, όχι επειδή ο Ιησούς μπορεί να είχε πραγματική σύζυγο, αλλά κυρίως για τη συζήτησης που προέκυψε και αφορούσε την ύπαρξη γυναικών ως μαθητριών του Ιησού.
«Το κύριο θέμα του πάπυρου είναι να επιβεβαιώσει ότι οι γυναίκες που είναι μητέρες και σύζυγοι, μπορούσαν να είναι μαθήτριες του Ιησού – ένα θέμα που έντονα συζητιόταν στις αρχές του Χριστιανισμού, την εποχή που η άγαμη παρθενία είχε αρχίσει να κερδίζει έδαφος», είπε σε δελτίο τύπου.
Η αντιπαράθεση συνεχίζεται: Η Harvard Divinity School ετοιμάζεται ήδη να δημοσιεύσει τη μειοψηφούσα γνώμη του καθηγητή Leo Depuydt, ο οποίος πιστεύει ότι η γραμματική του εγγράφου είναι πολύ φτωχή για να είναι αληθινή. Επίσης αναμένεται και η αντίδραση του Βατικανού, που το 2012 είχε κατηγορηματικά αρνηθεί την αυθεντικότητα του πάπυρου.
Αλλά για την Karen L. King, όλη αυτή η θρησκευτική αναταραχή παίρνει την προσοχή μακριά από την ιστορική ανακάλυψη.