Την Τετάρτη 31-1-2017 οι μαθητές του 5ου Γυμνασίου Λάρισας που συμμετείχαν στις 26-1-2017 στην εκδήλωση για το ολοκαύτωμα κατά του εβραϊκού πληθυσμού στην περίοδο της γερμανικής κατοχής, που πραγματοποιήθηκε στο ΔΩΛ με θέμα: «Εβραίοι Νέοι στη Δίνη της Κατοχικής Ελλάδας» παρουσίασαν σε όλους τους μαθητές του σχολείου
στο γυμναστήριο, έξι δραματοποιημένες μαρτυρίες εβραιόπουλων της κατοχικής περιόδου. Οι δραματοποιημένες ιστορίες κάλυψαν και τρεις θεματικούς υποάξονες της εκδήλωσης του ολοκαυτώματος: «Τα κρυμμένα παιδιά», «Νέοι Εβραίοι στην Αντίσταση», «Τα παιδιά των στρατοπέδων».
Οι έξι μαρτυρίες δραματοποιήθηκαν και παρουσιάστηκαν σε τρία δρώμενα. Το πρώτο δρώμενο με τίτλο: «Εβραιοπούλες στα στρατόπεδα», στηρίχτηκε στην μαρτυρία της Ντούκα Μωϋσή, γραμμένη από τη συγγραφέα Βεατρίκη Σαΐας Μαγρίζου στο βιβλίο «Νέοι στη Δίνη της Κατοχικής Ελλάδας» και τη μαρτυρία της Νάκη Μπέγα (συνέντευξη στην εφημερίδα ελευθερία).
Το δεύτερο δρώμενο με τίτλο: «Νέοι Εβραίοι στην Εθνική Αντίσταση», στηρίχτηκε στις μαρτυρίες του Ισαάκ Μιζάν και του Εσδρά Β. Μωϋσή της συγγραφέως Βεατρίκη Σαΐας Μαγρίζου και του Εσδρά Δ. Μωϋσή του Αλέξη Μενεξιάδη από το βιβλίο «Νέοι στη Δίνη της Κατοχικής Ελλάδας».
Το τρίτο δρώμενο: «Το Δαχτυλίδι» βασίστηκε στην ιστορία της Νάκη Φάις γραμμένη από την συγγραφέα Βεατρίκη Σαΐας Μαγρίζου.
Και οι έξι μαρτυρίες έχουν κοινή συνισταμένη την κοινή καταγωγή (πόλη της Λάρισας, Θεσσαλία) και τον διωγμό των εβραιόπουλων (παιδιών και νέων ηλικίας 12-22 ετών) από τους γερμανούς. «Και οι έξι αποτελούν μνημεία μιας φοβερής περιόδου, όπου η ανθρώπινη ζωή δεν είχε καμιά αξία. Είναι όμως αποδείξεις ανθρώπινης αλληλεγγύης, αδερφικής συμπαράστασης μεταξύ φίλων και συμπολιτών, που με κίνδυνο της προσωπικής και οικογενειακής ζωής τους έκρυψαν τον συνάνθρωπο και μεταφέρουν μηνύματα αγάπης».
Ξεδιπλώνουν γνωστές και άγνωστες πτυχές της ιστορίας αναφορικά με τη θηριωδία των γερμανών, τα δεινά των παιδιών και των νέων στα στρατόπεδα, τη δράση της Αντίστασης (ανατινάξεις τρένων, μάχη Καράλακα), τη συμμετοχή των νέων Ελλήνων Εβραίων σε αυτή, το ρόλο των ελληνικών χριστιανικών οικογενειών στη σωτηρία των Ελλήνων Εβραίων. Γίνεται γνωστή μέσα από αυτές η αιτία για την οποία στη Θεσσαλία η Ισραηλίτικη Κοινότητα είχε τις μικρότερες απώλειες.
Ως όχημα για τη συνάντηση των μαθητών με την προφορική τοπική ιστορία του 1940 και στην προκειμένη περίπτωση με το ολοκαύτωμα, επιλέχτηκε το Εκπαιδευτικό Δράμα. Οι μαθητές που δραματοποίησαν τις ιστορίες είναι μέλη της πολιτιστικής ομάδας του σχολείου που υλοποιεί Πολιτιστικό πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων σχετικό με το Μουσείο Εθνικής Αντίστασης Λάρισας και την ιστορία της Αντίστασης.
Μετέφεραν μηνύματα για τα ανθρώπινα Δικαιώματα, για το δικαίωμα στην ειρήνη, τη ζωή και την ασφάλεια, υπενθυμίζοντας το χρέος όλων μας απέναντι στα παιδιά που αναζητούν καταφύγιο, αναζητούν πατρίδα, ένα χέρι να τους κρατήσει στη ζωή, να τα πάει στους δικούς του, να τα προστατεύσει από κάθε απειλή και ένωσαν τις φωνές και τις ευχές τους να μην ξαναζήσει η ανθρωπότητα άλλη φορά τέτοιες εγκληματικές πράξεις.
Οι μαθητές που έλαβαν μέρος, όπως παρουσιάστηκαν τα δρώμενα είναι: Λάμαρη Βαρβάρα, Λευκαδίτη Βαλεντίνα, Καλογιάννη Μαρία, Κακαμπάκου Ναταλία, Κίτση Βανέσα, Κοσμάνου Ιωάννα, Κουκουβίτη Ασημίνα, Κουλουρά Ελένη, Μαραμή Ελένη, Μαραθεύτη Νεφέλη, Ντάβαρη Λουκία, Τοκμακίδου Αναστασία, Φράγγου Ευθαλία, Αραμπατζής Αστέριος, Βασιλειάδης Γιώργος, Γαβριηλίδης Θεοφάνης, Γεράκης Βασίλης, Ζαχαριάδης Αθανάσιος, Καφανέλης Αλέξανδρος, Κλείτσης Κων/νος, Μαδούρος Ευάγγελος , Ντόστας Θοδωρής, Παλαιομίχας Κίμων, Παναγιωτόπουλος Χρήστος, Βουμπάρη Μαρία, Γκούμας Δημήτρης, Δεληγιάννης Γιώργος, Καραχάλιου Ασημίνα, Κούρτης Κων/νος, Μακρή Υακίνθη, Μπατρακούλη Ιωάννα, Ραΐλη Ζωή, Σταυριανός Γρηγόρης, Τσομίδης Νικόλαος
Οι καθηγήτριες – εμψυχωτές είναι: Δεληζώνα Ζωή (Διευθύντρια), Γούλα Μαρία (Υποδιευθύντρια), Κανάκη Βικτωρία (Υποδιευθύντρια) και Αγλαΐα Νάκα, μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το θέατρο στην Εκπαίδευση.